اجر-تاریخچه

آجر تاریخچه اجرسفال | کوره سنتی اجر تا کارخانه های آجر تونلی

Visits: 134

تاریخچه پیدایش آجر

 

آجر تاریخچه اجرسفال | کوره سنتی اجر تا کارخانه های آجر تونلی


آجر و سیر تکامل آجرسفال

  • آجر – نگاهی اجمالی از کوره های سنتی اجرپزی در قدیم تا کارخانه های آجر تونلی عظیم امروزی

آجر, از قدیمی ترین مصالح ساختمانی میباشد. که قدمت آن بنا به عقیده برخی از باستان شناسان به ده هزار سال پیش می رسد. در ایران بقایای کوره های سفال پزی و آجر پزی در شوش و سیلک کاشان پیدا شده است. مورخین قدمت آنها به هزاره چهارم پیش از میلاد تخمین زده اند. همچنین نشانه هایی از تولید و مصرف آجر در هندوستان به دست آمده که حاکی از سابقه شش هزار ساله آجر سفال در آن کشور است. واژه آجر بابلی و نام خشت هایی بوده که بر روی آنها منشورها قوانین و نظایر آنها را می نوشتند.گمان می رود نخستین بار از پخته شدن خاک دیواره ها و کف اجاق ها به پختن آجر پی برده اند.کوره های آجر پزی ابتدایی, بی گمان از مکان هایی تشکیل می شده که در آن لایه های هیزم و خشت متناوبا روی هم چیده می شده است.

مطلبی مرتبط با این نوشته را اینجا بخوانید!  اطلاعیه شماره ۳ : تیغه سفال دیواری ۱۰سانتی - سوفال ویژه

  • فن استفاده از آجر سفال

این تخصص از آسیای غربی به سوی غرب مصر و سپس به روم و به سمت شرق هندوستان و چین رفته است. در سده چهارم اروپایی ها شروع به استفاده از آجر سفال کردند ولی پس از مدتی از رونق افتاده و رواج مجدد از سده ۱۲ میلادی بوده که ابتدا از ایتالیا شروع شد. در ایران باستان ساختمان های بزرگ و زیبایی بنا شده اند که پاره ای از آنها هنوز پا بر جا هستند.
نظیرطاق کسری درغرب ایران قدیم آرامگاه شاه اسماعیل سامانی در گنبد کاووس و مسجد اصفهان را که با آجر سفال ساخته اند همچنینی پلها و سد های قدیمی مانند پل دختر سد کبار در قم از جمله بناهای قدیمی می باشند.

  • انواع آجر در قدیم – نگاهی به گذشته تا کنون و آنچه برای بهینه سازی آجر به شکل و فرم امروزی انجام گرفته است.

    آجر-تاریخچه

در ایران هر جا سنگ کم بوده و خاک خوب هم در دسترس بوده است آجر پزی و مصرف آجر سفال معمول شده است اندازه آجر سفال ایلامی حدود ۱۰×۳۸×۳۸ سانتی متر بوده پختن و مصرف در زمان ساسانیان گسترش یافته و در ساختمان های بزرگ مانند آتشکده ها به کار رفته است اندازه آجر سفال این دوره حدود ۴۴×۴۴×۷ تا ۸ بوده است و بعد های آن ۲۰×۲۰×۳ تا ۴ سانتی متر کاهش یافت .

مطلبی مرتبط با این نوشته را اینجا بخوانید!  تولید آجر سفال (قسمت سوم)

در فرش کردن کف ساختمان از آجر سفال بزرگتری به نام ختائی به ابعاد ۵×۲۵×۲۵ سانتی متر و یا بزرگتر از آن به نام نظامی در ابعاد ۴۰×۴×۵ سانتی متر استفاده می شده است از انواع دیگر آجر سفال در گذشته آجر قزاقی می باشد که پیش از جنگ جهانی اول روسها آن را تولید می کردند که ابعاد آن ۵×۱۰×۲۰ بوده است آشنایی با آجر سفال و مواد اولیه آن آجر نوعی سنگ مصنوعی است که از پختن خشت خام و دگرگونی آن بر اثر گرما به دست می آید خاک مخلوطی است از خاک رس ماسه فلدسپات سنگ آهک سولفات ها سولفورها فسفات ها کانی های آهن منگنز منیزیم سدیم پتاسیم مواد آلی و…

 

2 نظر

  • حامد میراحمدی

    سلام و درود
    بسیار بسیار از سایت پربار و خدمات شما و همچنین باری که برای من به استان مرکزی شهر اراک ارسال کردید کمال تشکر را دارم. بنده حامد میراحمدی هستم. باری هم که برای ساختمان بنده ارسال کردید در تاریخ ۱۴۰۰/٠۷/۱۵ بوده که اجر تیغه سفال ۱۵ سانتی درجه یک به همراه اجرنمای پلاک ۸ سانتی قرمز رنگ بود به ادرس اراک خیابان امام خمینی نبش کوچه غرضی، که هم کیفیت آجرهاتون واقعا عالی ودرجه ۱ بودند، هم سریع بار ارسال شد با کرایه ای حتی کمتر از اوون قیمتی که خودم استعلام کرده بودم و هم قیمتهایی که دارید عالی و بی نظیر هستند از زحمات اقای محسنی هم کمال تشکر و قدردانی رو دارم من خیلی راضی هستم اونقدری که شما رو به بقیه همکارها و دوستانم معرفی کردم و خواهم کردم. خداوند خیرتون بده. حامد میراحمدی از استان مرکزی

  • آجراصفهان

    سلام بر شما جناب میراحمدی و سپاس از جنابعالی به خاطر محبت و لطفی که به مجموعه ما دارید و خدا را شاکر هستیم توانسته ایم نظر جنابعالی را جلب کنیم.

  • نوشتن نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *